Często zadawane pytania dotyczące motoryzacji

Jazda w dzień z włączonymi światłami

Czy warto zakupić światła do jazdy dziennej?

Zużycie energii przez światła do jazdy dziennej LED jest do 90% niższe niż w przypadku konwencjonalnych świateł mijania podczas dnia. Jest to uzyskiwane dzięki bardzo wydajnym diodom i faktowi, że podczas dnia nie włączane są inne niepotrzebne światła (oświetlenie tablicy rejestracyjnej, tylne światła pozycyjne, światła pozycyjne, oświetlenia tablicy rozdzielczej).

Dodatkowo, światła do jazdy dziennej LED OSRAM są bardzo trwałe (Tc>5000h; wytrzymają cały okres eksploatacji samochodu) i umożliwiają wydłużenie trwałości świateł mijania.

Dlatego zakup świateł do jazdy dziennej jest nie tylko dobry ze względów bezpieczeństwa, ale również w długiej perspektywie korzystny finansowo.

Jak inne kraje UE rozwiązały kwestię świateł do jazdy dziennej?

Komisja Europejska generalnie wspiera jednorodne rozwiązanie dotyczące świateł do jazdy dziennej i zdecydowała, że wszystkie nowe samochody począwszy od 2011 roku muszą być wyposażone w światła do jazdy dziennej. Do tego momentu w krajach obowiązywały różne zasady.

Poniższy opis prezentuje informacje dotyczące aktualnego stanu (czerwiec 2009, źródło: ADAC – nie bierzemy odpowiedzialności za prawidłowość i kompletność tych informacji).

Całoroczny obowiązek jazdy na światłach dziennych funkcjonuje w następujących krajach:

  • Bośnia i Hercegowina
  • Czechy
  • Dania
  • Estonia
  • Finlandia
  • Węgry*
  • Islandia
  • Włochy*
  • Łotwa
  • Litwa
  • Macedonia
  • Czarnogóra
  • Norwegia
  • Polska
  • Rumunia*
  • Rosja*
  • Słowacja
  • Słowenia
  • Szwecja

* na autostradach i poza terenem zabudowanym

Obowiązek jazdy na światłach dziennych w zimie w następujących krajach:

  • Bułgaria (od 1. listopada do 31. marca)
  • Chorwacja (od ostatniej niedzieli października do ostatniej niedzieli marca)

Ograniczony obowiązek jazdy na światłach dziennych w następujących krajach:

  • Portugalia – tylko na IP5 od Vilar Formoso do Aveiro

Zalecenie jazdy na światłach dziennych w następujących krajach:

  • Francja
  • Niemcy
  • Szwajcaria

Zakaz jazdy na światłach dziennych w następujących krajach:

  • Grecja (oprócz pojazdów z automatycznymi światłami do jazdy dziennej)

Dodatkowo w niektórych krajach takich jak Chorwacja, Macedonia, Czarnogóra, Rosja, Serbia, Słowacja i Hiszpania istnieje obowiązek wożenia żarówek/lamp zapasowych. Jest to również zalecane w Republice Czeskiej, Francji, na Węgrzech, w Norwegii, Portugalii i Słowenii. Również w tym przypadku, bardzo wygodne są zestawy żarówek zapasowych podstawowego oświetlenia.

Czy nie wystarczy podczas jazdy włączyć światła postojowe zamiast świateł mijania, aby być lepiej widocznym w czasie dnia?

Zdecydowanie nie!

Chodzi tu o aspekt bezpieczeństwa ważny dla wszystkich zmotoryzowanych, którego celem jest jak najszybsze zauważenie nas przez innych użytkowników drogi. Światła postojowe służą do poprawienia widoczności zaparkowanego samochodu w nocy. Z kolei światła do jazdy dziennej, zaprojektowano tak, aby spełnić wyższe wymagania i z użyciem wyższej mocy, przez co gwarantują one widoczność w każdej sytuacji. Światło emitowane przez światła postojowe jest zbyt słabe, aby spełnić tę funkcję; do tej funkcji można stosować wyłącznie światła mijania.

Przy okazji: jazda z włączonymi w dzień światłami przeciwmgielnymi bez ograniczonej widoczności jest zabroniona w niemal wszystkich krajach Europy!

Czy istnieje większe ryzyko dla motocyklistów ze względu na większą liczbę świateł do jazdy dziennej?

Do chwili obecnej stosowanie świateł do jazdy dziennej było ograniczone tylko dla motocyklistów, aby zapewnić im lepszą ochronę przez lepszą widoczność. Dlatego też pojawiły się głosy zaniepokojenia, że wprowadzenie świateł do jazdy dziennej doprowadzi do pogorszenia obecnej sytuacji.

Takie myślenie zakłada, że użycie świateł do jazdy dziennej przez samochody i samochody ciężarowe zmniejszy możliwość zauważenia użytkowników jednośladów i że spowoduje to niebezpieczne sytuacje na drodze. Gruntowne badania przeprowadzone w Dolnej Saksonii wykazały, że powszechne stosowanie świateł do jazdy dziennej zapewnia lepsze bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom drogi. To sprawdzony fakt, że pojazd z włączonymi światłami jest zawsze szybciej wyłapywany przez ludzkie oko niż pojazd bez świateł. Oznacza to, że motocykliści mogą teraz wcześniej zauważyć innych użytkowników dróg i jest to zaleta, która pomaga uniknąć wielu wypadków z udziałem motocykli.

Pewne jest, że: wszystkich widać lepiej i nikt nie jest widoczny gorzej niż przedtem. Ponadto: szczególnie mniejsi użytkownicy dróg (tacy jak piesi i użytkownicy jednośladów) mogą szybciej zauważyć niebezpieczeństwo (samochód).

Dlaczego powinniśmy używać świateł do jazdy dziennej?

Jeśli jedziemy z włączonymi światłami do jazdy dziennej, zwiększamy nasze bezpieczeństwo i w znaczny sposób zmniejszamy ryzyko wypadków. 50% wszystkich ludzi biorących udział w wypadkach samochodowych (nawet 80% osób, którzy mieli wypadek na skrzyżowaniu) twierdzą, że nie widzieli drugiego pojazdu lub że zauważyli go za późno. Osoby używające świateł do jazdy dziennej są zdecydowanie lepiej widoczne. Według jednego z badań prowadzonych w UE, corocznie można by uniknąć ponad miliona wypadków zgłaszanych ubezpieczycielowi, stosując światła do jazdy dziennej. Oznaczałoby to 155 000 mniej rannych i 5500 mniej zabitych na drogach.

Źródła światła o błękitnym świetle

Jakie są zalety żarówek OSRAM COOL BLUE INTENSE Next Generation?

Oprócz szczególnego wyglądu żarówki COOL BLUE INTENSE Next Generation w reflektorach przednich lubianego przez wielu kierowców, te halogenowe źródła światła oferują również lepsze parametry fotometryczne w porównaniu do żarówek standardowych.

Podobnie jak NIGHT BREAKER SILVER - żarówki COOL BLUE INTENSE Next Generation dostarczają do 100% jaśniejsze światło w stosunku do minimalnych wymagań homologacyjnych. W portfolio produktów OSRAM dostępne są jeszcze lepsze żarówki NIGHT BREAKER LASER dostarczające do 150% jaśniejsze światło oraz NIGHT BREAKER 200 dostarczające do 200% jaśniejsze światło.

W celu uzyskania jednolitego światła o białej barwie, OSRAM oferuje również żarówki pomocnicze COOL BLUE INTENSE.

Rodzina COOL BLUE INTENSE Next Generation dostępna jest dla:

Reflektorów przednich:

  • lampy halogenowe z żarówkami H1, H4, H7, H8, H11, H15, HIR2, HB3, HB4
  • ksenonowe lampy wyładowcze XENARC COOL BLUE INTENSE Next Generation D1S, D1R, D2S, D2R, D3S, D4S, D8S

Lamp pomocniczych:

  • W5W

Jaka jest zaleta stosowania żarówek COOL BLUE INTENSE w światłach postojowych?

Żarówki W5W mają specjalną powłokę, dzięki której generują wyższą temperaturę barwową i białe światło przypominające LED.

Lampy pomocnicze COOL BLUE INTENSE są stylowym dodatkiem do lamp ksenonowych OSRAM XENARC i XENARC COOL BLUE INTENSE Next Generation oraz żarówek halogenowych COOL BLUE INTENSE Next Generation, podkreślając ich wyjątkowo białe światło.

Jakie typy żarówek OSRAM są oferowane w wersji COOL BLUE INTENSE Next Generation?

Wersje COOL BLUE INTENSE Next Generation lub XENARC COOL BLUE INTENSE Next Generation są dostępne dla:

Reflektorów przednich:

  • lampy halogenowe z żarówkami H1, H3, H4, H7, H8, H11, H15, HB3, HB4
  • ksenonowe lampy wyładowcze XENARC COOL BLUE INTENSE Next Generation D1S, D1R, D2S, D2R, D3S, D4S

Lamp pomocniczych:

  • W5W

Żarówki do reflektorów przednich o zwiększonych parametrach

Która jest lepsza: NIGHT BREAKER LASER, NIGHT BREAKER SILVER czy COOL BLUE INTENSE?

Wszystko zależy od wymagań i preferencji osobistych. Kierowcy, którzy szukają maksymalnych parametrów oraz najjaśniejszego światła na drodze z przodu mają tendencję do wybierania żarówek OSRAM NIGHT BREAKER LASER, które dostarczają do 150% jaśniejszego światła w porównaniu z minimum homologacyjnym lub żarówki halogenowe z gamy NIGHT BREAKER SILVER oferujące do 100% jaśniejsze światło niż wymaga minimum homologacyjne.

Kierowcy preferujący dobre parametry, widoczność i coś, co sprawia, że się nieco wyróżnią, najczęściej wybierają żarówki z serii OSRAM COOL BLUE INTENSE.

Oczywiście wszystkie te gamy produktów mają pełną homologację ECE bez ograniczeń dla stosowania na drogach publicznych w całej Europie.

Powlekane żarówki sygnalizacyjne

Co oferują światła DIADEM pod względem designu i trwałości eksploatacyjnej?

Żarówki DIADEM i DIADEM CHROME zapewniają specjalny wygląd, którego nie zapewniają lampy bursztynowe. Po wyłączeniu żarówki mają kolor niebieskawy lub neutralny (jak chrom).

Żarówki DIADEM oferują wysoką trwałość. Trwałość eksploatacyjna jest do dwóch razy wyższa niż dla zwykłych żarówek bursztynowych.

Dlaczego żarówki OSRAM DIADEM migają na żółto mimo, że ich kolor to opalizująca biel?

Specjalne filtry interferencyjne powodują, że przenoszone światło ma inny kolor (bursztynowy) niż światło odbite (niebieskawe lub neutralne).

Żarówki DIADEM DEEP AMBER emitują mocno nasyconą barwę bursztynową. Ten głęboki kolor bursztynowy zapewnia wyższy kontrast przy świetle dziennym.

Ksenonowe źródła światła do oświetlenia przedniego

Jakie niebezpieczne materiały zawierają te lampy?

Pierwsza generacja lamp ksenonowych (D1 i D2) zawiera rtęć (Hg). Druga generacja lamp ksenonowych (D3; D4 i D8) nie zwiera rtęci (Hg).

Mój dealer powiedział, że dla mojego samochodu nie można zastosować lamp do modyfikacji Xenon HID, ale na drodze jest wiele samochodów, które fabrycznie nie były wyposażone w lampy ksenonowe. Czy istnieje możliwość samodzielnej wymiany istniejących reflektorów na wersję ksenonową?

Nie ma możliwości samodzielnej wymiany źródeł światła w reflektorach halogenowych na system Xenon HID.

Reflektory halogenowe posiadają homologację do stosowania na drogach publicznych wyłącznie, kiedy mają zainstalowane źródło halogenowe posiadające homologację typu, do którego zostały zaprojektowane. Wymiana żarówki halogenowej na jarznik ksenonowy jest surowo zabroniona przez prawo i ich użycie na drogach publicznych prowadzi do zatrzymania dowodu rejestracyjnego pojazdu i utraty ochrony ubezpieczeniowej.

Jakie są zalety systemu oświetlenia XENARC w porównaniu do reflektorów halogenowych?

System oświetlenia XENARC dostarcza jaśniejsze światło i znacznie lepiej oświetla drogę w porównaniu do systemu halogenowego. Trwałość eksploatacyjna systemu i jego parametry świetlne są wyższe w porównaniu do oświetlenia halogenowego.

TRUCKSTAR PRO

W jaki sposób, w sensie technicznym, udało się połączyć 120% jaśniejsze światło ze 100% wyższą trwałością, wszystko w jednej żarówce?

Technologia jednoskrętki firmy OSRAM stanowi tajemnicę gamy żarówek TRUCKSTAR. Do chwili obecnej fizyczne ograniczenia oznaczały, że źródła światła 24V były zawsze wyposażane we włókno w formie podwójnej spirali. Żarówki z podwójnie spiralnym włóknem mają sporą wadę polegającą na słabszej jednorodności światła i nierównomiernym rozkładzie ciepła na całej długości żarnika. Prowadzi to do nierównomiernego rozkładu światła i zmniejszenia trwałości źródła światła.

Po przeprowadzeniu intensywnych prac badawczo-rozwojowych, OSRAM z dumą stał się pierwszym na świecie producentem, który oferuje technologię jednoskrętki dla żarówek 24 V. Oznacza to wielki krok naprzód w technologii oświetleniowej i w zakresie trwałości eksploatacyjnej. Wynikiem tego rozwiązania jest znaczny wzrost wydajności świetlnej i trwałości eksploatacyjnej żarówek TRUCKSTAR PRO dla branży samochodów ciężarowych i jej kierowców.

Czy żarówki OSRAM TRUCKSTAR PRO można stosować uniwersalnie i czy mają one homologację ECE?

Tak, oczywiście, wszystkie produkty gamy TRUCKSTAR PRO mają pełną homologację ECE R37 dla wszystkich zastosowań. Można więc wymieniać standardowe żarówki 24 V już teraz na odpowiednie żarówki TRUCKSTAR PRO tej samej kategorii i cieszyć się od razu lepszym oświetleniem i dłuższą trwałością.

Czy dostępne są również żarówki sygnalizacyjne TRUCKSTAR PRO?

OSRAM rozszerzył swoją ofertę TRUCKSTAR PRO o kilka źródeł światła do zastosowań w sygnalizacyjnych światłach samochodowych.

Żarówki te oferują wyższą trwałość i wyższą odporność na wibracje w porównaniu do standardowych źródeł światła 24 V dla świateł sygnalizacyjnych.

Żarówki o wysokiej mocy

Czy gama produktów OSRAM obejmuje żarówki do reflektorów przednich o wysokiej mocy takie jak H4 100/90 W?

Mimo że OSRAM dostarcza wszystkie standardowe żarówki halogenowe do reflektorów w wersji o wysokiej mocy dla wybranych rynków, nie mają one jednak homologacji do stosowania na drogach publicznych. Można je stosować wyłącznie w zastosowaniach specjalnych, takich jak pojazdy dla leśnictwa, rolnictwa i górnictwa oraz pojazdy do jazdy poza drogami publicznymi jak np. samochody rajdowe. Stosowanie ich na drogach publicznych może być przyczyną cofnięcia przez władze dopuszczenia do ruchu pojazdu i dodatkowo ochrony ubezpieczeniowej.

Kierowcy, którzy chcą mieć nieco więcej światła w reflektorach, powinni rozważyć zastosowanie żarówek do reflektorów OSRAM NIGHT BREAKER SILVER lub jeszcze lepiej NIGHT BREAKER LASER. Żarówki te spełniają wymogi prawne i oferują jaśniejsze światło na drodze oraz dłuższą wiązkę światła (w porównaniu do żarówek standardowych).

Żarówki o wydłużonej trwałości

Połączenie mocnego żarnika, składu mieszanki gazów szlachetnych i wysokiego ciśnienia zapewniają warunki odpowiednie dla dużej trwałości produktu.

OSRAM jest zaangażowany w zapewnianie wysokiej jakości żarówek ULTRA LIFE i XENARC ULTRA LIFE oraz oferuje gwarancję 3+1 na żarówki halogenowe ULTRA LIFE i 10 lat gwarancji na lampy ksenonowe XENARC ULTRA LIFE. Obie gwarancje są udzielane użytkownikom końcowym wyłącznie po rejestracji on-line.

Więcej szczegółów na stronie: www.osram.pl/am-gwarancje.

Motocyklowe źródła światła

Czy istnieje możliwość stosowania żarówek, np. H7 55W PX26d, które są dedykowane dla samochodów w motocyklach?

Tak, to możliwe, ponieważ generalnie każda żarówka może być stosowana w samochodzie lub motocyklu w reflektorze homologowanym dla danego typu żarówek. Np. reflektor przedni ma homologację na wykorzystanie kategorii żarówek H7, więc każda żarówka, która spełnia wymagania homologacji CE R37 kategorii H7 i ma oznaczenie E może być stosowana w tym przypadku. Istnieją kategorie homologacji ECE, które są wyraźnie dedykowane wyłącznie do stosowania w motocyklach, takie jak S1 lub S2. Ponieważ systemy żarówek reflektorów motocyklowych są narażone na wyższe wibracje niż systemy lamp samochodowych, zalecamy wyposażanie reflektorów motocyklowych w produkty dedykowane dla motocykli ze względu na ich wyższą odporność na wibracje.

Jaka jest dokładna różnica między żarówkami do lamp samochodowych i motocyklowych?

Różnica polega na tym, że żarówki do lamp motocyklowych są poddawane dodatkowym testom na wibracje NBR Heavy Duty (norma IEC 60810). Dzięki temu dodatkowemu testowi jesteśmy pewni, że żarówki wytrzymają wyższe wibracje w motocyklach.

Czym szczególnym wyróżniają się żarówki do reflektorów motocyklowych?

Żarówki poddano testom typu NBR Heavy Duty (norma IEC 60810). Norma ta symuluje hałas tła powodowany przez silnik i wibracje powodowane przez nawierzchnię drogi. Profil tego testu został opracowany przez uczelnie z uwzględnieniem rzeczywistych warunków panujących na drodze.

Informacje ogólne

Co oznaczają informacje podawane na żarówkach?

Żarówki do zastosowań motoryzacyjnych firmy OSRAM zawierają następujące informacje:

  • Napis OSRAM lub OS oznacza producenta, w tym przypadku OSRAM.
  • 12 lub 12V oraz 24 lub 24V oznacza napięcie znamionowe zgodnie z regulacją ECE 37.
  • H1, H4, P21W itd. to standardowe międzynarodowe kategorie dla standaryzowanych żarówek ECE, np. 55W oznacza moc znamionową 55W.
  • E1 określa kraj, w którym przeprowadzono testy i nadano homologację żarówki („1” oznacza Niemcy).
  • Jeśli na żarówce pojawia się skrót DOT, oznacza to, że produkt jest homologowany na rynek USA (niezbędny wyłącznie dla żarówek do świateł mijania i drogowych).
  • Wielka litera „U” określa żarówkę o zmniejszonym promieniowaniu UV zgodnie z wymaganiami ECE (np. do stosowania w reflektorach plastikowych). Wszystkie żarówki halogenowe OSRAM do zastosowania w motoryzacji spełniają te wymagania.
  • Oznaczenie homologacji wydane przez odpowiedni organ (Federalne Biuro Ruchu Drogowego we Flensburgu w przypadku znaku E1) jest również podawane w formie oznaczenia 37R (E1), 5-cyfrowej liczby lub (E1) liczby 3-cyfrowej (która może zawierać znaki alfanumeryczne). Prawie wszystkie żarówki mają własny kod producenta umożliwiający producentowi śledzenie partii produkcyjnej.

Ze względu na rozmiar niektóre źródła światła mogą być zbyt małe do zaprezentowania wszystkich informacji. Według prawa, homologowane żarówki muszą zawierać oznaczenie producenta, napięcie znamionowe, znaki badań (np. E1) i oznaczenia homologacji.

Czy pomocnicze źródła światła dla zastosowań motoryzacyjnych muszą być standaryzowane?

Generalnie, wymienne żarówki stosowane na zewnątrz pojazdu muszą być homologowane. Oprócz reflektorów obejmują one światła sygnalizacyjne, takie jak kierunkowskazy, światła hamowania, światła pozycyjne tylne, światła przeciwmgielne, światła pozycyjne, światła cofania i oświetlenia tablicy rejestracyjnej. Muszą one spełniać wymagania przepisów ECE 37 i 99 (Europejska Komisja Gospodarcza). Jednym z zalet standaryzacji jest fakt, że żarówki można wymieniać na żarówki tej samej kategorii innych producentów.

Kolejną korzyścią jest to, że nie można ich pomylić z innymi żarówkami, co oznacza, że nie zmniejsza to bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Źródła światła wewnątrz pojazdu nie wymagają standaryzacji, ale w większości przypadków spełniają normy dla zewnętrznych źródeł światła i specyfikacji podstawowej.

Co symbole B3 i Tc oznaczają dla trwałości źródeł światła?

Jeśli bierzemy pod uwagę trwałość produktów, które mają wytrzymywać określony czas, to widać, że wszystkie mają podobną charakterystykę awaryjności.

Jeśli utworzymy wykres trwałości eksploatacyjnej poszczególnych żarówek na papierze logarytmicznym, powstały wykres nosi nazwę „krzywej rozkładu Weibulla”.

Przy stabilnym procesie produkcji uzyskujemy linię prostą dla trwałości eksploatacyjnej, na którym możemy odczytać różne okresy eksploatacji. Dla swoich produktów w obszarze motoryzacji OSRAM określa wartość B3, która oznacza czas, w którym 3% poddanych testom żarówek uległa uszkodzeniu. OSRAM określa również wartość Tc (charakterystyka wartości Weibulla), która oznacza czas, przy którym 63,2% żarówek ulega przepaleniu.

Wcześniej określano wyłącznie czas średni (średni czas trwałości eksploatacyjnej), który w tym systemie odpowiadałby wartości B50 (czyli czasowi, przy którym 50% ulega przepaleniu). Określenie wartości B3 i Tc daje możliwość zorientowania się w rozkładzie trwałości eksploatacyjnej produktu i, tym samym, w jakości produktu.

W Ameryce podawana jest również wartość B10. Wartość tę można obliczyć na podstawie wartości B3 i Tc.

Moje lampy drogowe zaparowały od środka. Czy to normalny proces i jak mogę temu zaradzić?

Ponieważ wilgoć może dostać się do lamp drogowych podczas deszczu lub przy używaniu strumieni wysokiego ciśnienia w myjni, delikatne zaparowanie lamp drogowych nie jest uznawane za defekt jakości.

Lampy drogowe mogą również zaparować podczas pogody przejściowej. Zaparowanie powinno zniknąć po krótkim czasie dzięki cyrkulacji powietrza.

Częstym powodem zaparowania lampy drogowej jest nieprawidłowe używanie strumieni wysokiego ciśnienia podczas mycia samochodu. Dlatego też rekomendujemy, by nigdy bezpośrednio nie kierować strumienia na lampy drogowe i utrzymać odległość przynajmniej 30 cm od samochodu.

Jeśli potrzebujesz dalszej pomocy, nie wahaj się skontaktować z naszym działem obsługi technicznej firmy OSRAM ( reklamacje@osram.pl).

Jakie mechanizmy uszkodzeń mają wpływ na żywotność miniaturowych żarówek (halogenowych) w zastosowaniach motoryzacyjnych (lampy o małych średnicach żarnika)?

  • Wibracje i wstrząsy
  • Temperatura otoczenia w reflektorze lub oprawie
  • Źródło zasilania
  • Korozja w gnieździe prowadząca do słabego kontaktu między złączami gniazdka a żarówką
  • Inne czynniki, w tym nieodpowiednia jakość lub niewłaściwa obsługa podczas procesu produkcyjnego źródła światła, wytwórcy lub producenta samochodu.

Czy istnieje żarówka (halogenowa), która będzie działać wiecznie?

Nie.

Prawa fizyki mówią, że nie ma czegoś takiego jak żarówka (halogenowa), która może działać wiecznie. Kiedy prąd przepływa przez włókno, część włókna nieuchronnie odparowuje. Po pewnym czasie powoduje to wypalenie żarnika.

Istnieje możliwość zaprojektowania żarówki halogenowej tak, aby trwała długo. Jednak zawsze istnieje kompromis, ponieważ skuteczność świetlna jest zmniejszona (tj. ilość światła, które można wygenerować z określonej mocy wejściowej). Żarnik może pracować w niższej temperaturze lub można użyć grubszego żarnika, dzięki czemu parowanie i wypalanie trwa dłużej.

Ważną kwestią jest bezpieczeństwo. Żarówki o wyjątkowo długiej żywotności nie spełniałyby obecnych wymagań dla reflektorów, ponieważ nie generowałyby wystarczającej ilości światła, aby uzyskać zadowalający wzór wiązki.

Jak legalnie uzyskać jaśniejsze światło na drodze?

Najprostszym i najbardziej opłacalnym sposobem jest zastąpienie standardowych żarówek halogenowych odpowiednią wersją NIGHT BREAKER SILVER lub jeszcze lepszą wersją NIGHT BREAKER LASER. Reflektory OSRAM NIGHT BREAKER LASER zapewniają do 150% jaśniejsze światło na drodze i do 150 m oświetlonej drogi (w porównaniu z minimum homologacyjnym).

Innym sposobem jest zastąpienie całego reflektora nowym systemem reflektorów zaprojektowanym dla lamp ksenonowych OSRAM XENARC. Ta opcja zapewnia maksimum światła dla każdego kierowcy. Zapytaj swojego dealera, czy Twój samochód może być wyposażony w te reflektory.

Czym jest MSCP?

Dla amerykańskich żarówek samochodowych podane są inne informacje niż dla żarówek europejskich. Na przykład na rynku amerykańskim określają prąd pobierany przez źródło światła w amperach, a nie moc lampy. Podobnie strumień świetlny lampy nie jest podawany w lumenach, ale w MSCP, co oznacza „średnią sferyczną moc świecy”.

W przypadku konwersji z MSCP na strumień świetlny praktyczną zasadą jest średnie natężenie światła w MSCP * 4 * π = strumień świetlny w lumenach.

Jaka jest różnica między napięciem nominalnym a ustawowym napięciem testowym?

Napięcie nominalne zwane również napięciem znamionowym to wartość, która musi być wybita na źródle światła zgodnie z przepisami ECE R37; w tym przypadku 12V lub 24V.

Napięcie testowe, które jest również zdefiniowane w ECE R37, to napięcie, dla którego lampa jest zaprojektowana i przy którym muszą być spełnione wszystkie wartości określone przez odpowiednie normy.

Na przykład napięcie testowe wynosi 13,2 V dla źródeł światła do oświetlenia przedniego, 13,5 V dla świateł pomocniczych i 28,0 V dla oświetlenia 24 V.

Czy samochodowe źródła światła OSRAM muszą być poddawane recyklingowi?

Konwencjonalne lampy samochodowe, takie jak te do kierunkowskazów, świateł stopu, świateł tylnych i oświetlenia wnętrza nie zawierają żadnych substancji szkodliwych dla środowiska, więc nie trzeba podejmować specjalnych środków przy ich wyrzucaniu. To samo dotyczy żarówek halogenowych.

Lampy ksenonowe i miniaturowe świetlówki (np. w autobusach, oświetleniu deski rozdzielczej) zawierają rtęć (około jednej tysięcznej grama na lampę), dlatego należy je oddać do recyklingu.

W przypadku „światła elektronicznego” elementy elektroniczne, takie jak osprzęt sterujący, należy zutylizować jako odpady elektroniczne.

W Niemczech OSRAM uczestniczy w systemie Dual. Dlatego opakowania produktów OSRAM są oznaczone symbolem „Grüner Punkt” (zielona kropka). Produkty te mogą być wyrzucane do pojemników Dual System.

Dlaczego reflektorowe źródła światła muszą mieć zmniejszoną emisję UV?

Coraz więcej reflektorów jest obecnie produkowanych z elementów z tworzyw sztucznych, aby zaoszczędzić na wadze i kosztach. Zwłaszcza prawie wszystkie przezroczyste osłony reflektorów w nowych samochodach są obecnie wykonywane z tworzywa sztucznego. Wpływ promieniowania UV ze źródeł światła lub słońca na przezroczyste tworzywa sztuczne jest dobrze udokumentowany; po dłuższym czasie plastik żółknie i staje się kruchy, a proces ten przyspieszają wysokie temperatury materiału.

Lampy z filtrem UV firmy OSRAM są zgodne z ustawowymi przepisami normy ECE R37 (z wyjątkiem lamp terenowych) w odniesieniu do progów UV i dlatego mogą być stosowane bez ograniczeń w plastikowych reflektorach.

Ta właściwość jest oznaczona na opakowaniu symbolem „FILTR UV”. Na samej lampie zobaczysz literę „U”. Wszystkie halogenowe źródła światła firmy OSRAM mają filtr UV.