Ekspert Richard Lothholz

Rewolucja w zakresie oświetlenia samochodów: wywiad z ekspertem ds. oświetlenia motoryzacyjnego firmy OSRAM, Richardem Lothholtzem

01.07.2015

Wiele wydarzyło się w dziedzinie oświetlenia dla motoryzacji w ostatnich latach. Nowoczesne techniki takie jak LED, OLED i lasery są znacznie bardziej zaawansowane. Richard Lothholz, szef globalny Sales Automotive Lamps i LED w OSRAM, odpowiada na pytania dotyczące rozwoju techniki oświetlenia dla motoryzacji.

Rozwój techniki oświetlenia w samochodach był stosunkowo wolny w okresie między oświetleniem naftowym, a ksenonowym. Wydaje się, że teraz, rozwój nagle zaczyna posuwać się wielkimi skokami (LED, matryce LED i laser). Czy z Pana punktu widzenia są jakieś przyczyny techniczne i/lub ekonomiczne tego faktu?

Przede wszystkim, powinniśmy wiedzieć, że LED i techniki powiązane, takie jak OLED lub lasery faktycznie przejmują pole w zakresie oświetlenia w ogóle – dlatego LED nie jest zjawiskiem czysto motoryzacyjnym. Mimo tego, technologie oparte na diodach mają swoje szczególnie mocne strony, ze względu na które są wręcz stworzone do stosowania w samochodach. Przede wszystkim: światło LED da się niezwykle łatwo sterować. Dlatego podobnie jak w przypadku świateł matrycowych, możemy włączać lub wyłączać poszczególne obszary w precyzyjny sposób, jeśli na przykład chcemy unikać oślepiania pojazdów nadjeżdżających z przeciwka. Pod drugie: kolor diod można zmieniać. Szczególnie istotne jest to wewnątrz pojazdu. Po trzecie: światło generowane przez źródła LED pobiera mniej energii przy takim samym strumieniu świetlnym jak w źródłach konwencjonalnych. Będzie to ważny argument w samochodach elektrycznych, w których liczy się każdy kilometr zasięgu i każdy wat zużywanej energii. W miarę upływu lat obserwujemy jednak ciągły rozwój – reflektory LED nie są niczym nowym, ale w tym momencie wzbudzają duże zainteresowanie. Oświetlenie ksenonowe w dlaszym ciągu pozostaje atrakcyjne i poszukiwane jako dodatek przez wielu kierowców.

Jak ocenia Pan dalszy rozwój reflektorów LED pod kątem ich stosowania w samochodach? Czy światła LED zastąpią ksenony w najbardziej rozbudowach wersjach danych modeli samochodowych? Czy reflektory LED staną się również standardowym wyposażeniem w przyszłości w kategorii samochodów małych i budżetowych?

Samochody standardowo zawsze są wyposażane w opcje bazowe i jedną lub więcej opcji wyższego poziomu jako dodatki. W chwili obecnej, podstawowe wyposażenie obejmuje zwykle światła halogenowe i ksenonowe jako opcjonalny dodatek. W niektórych samochodach jako wyposażenie podstawowe są już dostarczane światła ksenonowe. W ciągu następnych kilku lat będziemy jednak na pewno obserwowali znacznie większy udział reflektorów LED jako płatnej opcji – zarówno jako normalnych reflektorów w pełni wyposażonych w diody lub jako świateł matrycowych w wyższych kategoriach pojazdów.

Jak ocenia Pan przyszłą rolę laserowych świateł drogowych? Dotychczas, technika ta ograniczona była do samochodów luksusowych i jest oferowana wyłącznie przez dwóch producentów samochodów. Czy to się zmieni? Czy też dalszy rozwój techniki LED spowoduje odstawienie lasera do lamusa? Czy Osram w tej chwili pracuje nad dalszym rozwojem tej technologii?

Sądzimy, że przyszłość oświetlenia jest różnorodna. Na pewno na drogach będzie wiele samochodów ze światłami laserowymi – początkowo głównie kategorii premium.

Technika laserowa jest nadal na początku rozwoju technologicznego i nadal ma niezwykły potencjał – mimo tego, standardowe rozwiązania przyszłości to będą z pewnością technologie LED. Na przykład BMW zaprezentował swoje ikoniczne koncepcyjne światła BMW M4 na wiosnę na targach CES w Las Vegas, które były również wyposażone w laser.

Cieszy nas, że: Jesteśmy aktualnie jedynym producentem, którego moduł laserowy jest używany w pojazdach produkowanych masowo.